Fettförbränning

Fettförbränning brukar vara besvärligt för många. Det beror troligtvis på att man äter eller tränar fel, men det kan också bero på att det finns vissa kroppspartier som inte går att träna själv. Här kan du läsa mer om fettförbränning och ta del av våra bästa fettförbränningsövningar som du enkelt kan göra hemma.

Vanliga frågor om fettförbränning

Vad är fettförbränning?

Fettförbränning är ett annat ord för kroppens ämnesomsättning, som innebär att kroppen förbränner fett och kolhydrater från maten vi stoppar i oss. Detta omvandlas sedan till energi. Energin gör kroppen av med under dagen, bland annat genom att röra sig. Fettförbränning sägs vara en av de effektivaste sätten för att gå ner i vikt.

Vad ger bäst fettförbränning?

Vad som ger bäst fettförbränning är såklart väldigt individuellt från person till person, men vi vet att man lyckas bäst med fettförbränning när man tränar och äter en hälsosam kost. Läs mer om övningar som är bra för din fettförbränning nedan.

Kan man punktförbränna fett?

Nej, vissa kroppspartier är mycket svåra eller omöjliga att träna enbart med traditionell träning, och då kan man behöva hjälp. Då kan man exempelvis använda Hypoxi, en effektiv fettförbränning för mage och kropp. Hypoxi är helt naturligt och med effektiv fettförbränning i Hypoxi-maskinerna kan ditt midjemått minska snabbt. Dessutom utför man lättare motion, som anpassas efter dina individuella behov. Efter bara 4 veckor uppnår du mätbara och synliga resultat.

Fettförbränning - träning hemma

5 fettförbrännande övningar på 10 minuter

Med det här enkla cirkelpasset får du snabbt igång din fettförbränning. Vi rekommenderar dig att göra samtliga övningar i en följd utan vila. När du kört igenom alla övningar vilar du en minut och sedan påbörjar du en ny omgång.

1. 20 Jumping jacks

Steg 1: Stå rak i ryggen med fötterna ihop och händerna vid sidorna. 

Steg 2: Lyft snabbt armarna över huvudet samtidigt som du hoppar isär med fötterna. Gör rörelsen omvänt direkt, så du hoppar tillbaka till stående.

2. 12 prisoner squats

Håll händerna bakom huvudet och böj på knäna. Här kan du se hur man gör prisoner squats.

3. 15 armhävningar

Steg 1: Ställ dig i plankposition, med handflator och tår mot golvet.

Steg 2: Gå djupt ner med bröstet till golvet och pressa dig hela vägen upp igen till raka armar.

 

4. 12 utfall på varje ben

Ta ett steg framåt med ena benet och håll kvar en sekund innan du återgår till utgångspositionen. Gör 12 utfall på varje ben.

5.10 stickups

Steg 1: Ställ dig med rygen mot en vägg och fötterna några cm från väggen.

Steg 2: Håll överarmarna parallellt med golvet och underarmarna i 90 graders vinkel.

Steg 3: Sträck upp armarna samtidigt som du hela tiden pressar dem mot väggen.

Steg 4: För sedan tillbaka armarna till utgågnspositionen och upprepa igen.

Här kan du lära dig stickups om du är osäker på hur man gör.

 

 

Fettförbränning tips - för ökad förbränning

  • Ät mycket protein. Det tar tid för magen att bryta ned protein, vilket leder till ett stabilare blodsocker och minskat sötsug.
  • Träna. Genom träning kan man förbränna mycket kalorier och fett. Dessutom är syreförbrukningen högre efter träning, och då får man även högre energiförbrukning.
  • Drick kaffe. Du har säkert hört att kaffe höjer förbränningen, men enbart kaffedrickande är ingen fettförbränningsgud tyvärr. Dock kan koffeinet göra att man får mer energi när man tränar och att man därmed förbränner mer fett.
  • Vardagsmotionera. Småsaker som att ta trappan istället för hissen och annan vardagsmotion är guldgruvor för din fettförbränning. Studier visar att du kan förbränna tre gånger så många kalorier genom att ta trapporna istället för hissen.