Idrottsskador - rehab

Att hålla på med träning och sporter som till exempel fotboll kan med tiden ge idrottsskador i knän och leder. För att de skador man fått ska kunna läka och bli bra är det väldigt viktigt att hålla igång med de rehab-övningar som man blivit tilldelad. Sport-rehab är viktigt, det finns väldigt många klinker runt om i landet som är specialister på idrottsskador, läs nedan för att få våra bästa tips på bra rehab-kliniker.

Vad är rehab?

Rehab eller rehabilitering är ett begrepp som man använder inom sjukvården, socialvården eller kriminalvården. Man utför rehab för att kunna få en person tillbaka till sitt vanliga liv genom olika metoder beroende på vad för skada eller behov personen har.

När en person behöver rehab så har personens liv förändrats, då gäller det att tillsammans med individen skapa förutsättningar så att personen ska kunna klara av vardagliga aktiviteter. Det finns olika ställen där man kan få hjälp med sin rehabilitering, beroende på vad för skada man har fått.

Rehab vid idrottsskador

Idrottsskador är tyvärr väldigt vanliga och det är många som måste utföra rehab för att kunna bygga och stärka upp sin kropp igen. Det finns många olika rehab-kliniker och läkarmottagningar som är specialister på idrottsskador.

 

 Rehab-klinik - hjälper dig vid idrottsskador

  • Orthocenter.se– Ett privatägt vårdföretag som är verksam på Löwenströmska sjukhuset i Stockholm. De är specialister på idrottsskador samt höft- och knäplastiker.
  • Ifkkliniken.com – Erbjuder den senaste rehabiliteringen inom ortopedi och idrottsmedicin. Beläget i Göteborg.
  • Kulanic.se – Kulan idrottsskadecentrum erbjuder rehab för motionärer och elitidrottare. Beläget i Malmö.

Rehab-produkter

För att en idrottsskada ska bli bättre och tillslut försvinna är det viktigt att man alltid gör sina rehab-övningar som man fått av sin läkare. Det är även viktigt att man fortsätter göra sina rehab-övningar när ens skada är läkt för att förebygga så att den inte kommer tillbaka. Ett tips är att ha en del rehab-produkter hemma som underlättar när du ska göra dina rehab-övningar.

4 tips för att förebygg idrottsskador och slippa rehab

Du som motionerar och sportar kan göra en del saker själv för att förhindra att få skador.

  • Värm upp ordentligt, tänk på att stretcha före och efter träningen!
  • Träna regelbundet för att alltid vara i god fysisk form.
  • Använd lämplig skyddsutrustning, har du till exempel ont i knät eller fotleden se till att använda skydd för det.
  • Undvik att träna/spela när du har ont någonstans eller är trött, skaderisken blir större då.